For udøvere

Hvad skal du som kunde se efter, når du søger en kvalificeret Pilatesinstruktør?

Det første vi anbefaler er, at du spørger til kvalifikationer og uddannelse. Pilates er en træningsmetode og ikke blot en koreografi af øvelser med brug af de dybereliggende mavemuskler. Læs mere om Pilatesmetoden her.

Instruktørens kvalifikationer og uddannelse

Der skelnes mellem instruktører, der er Matwork uddannet og instruktører, der er uddannet i både Matwork (Matwork Teacher Training Course, MTTC) og Pilatesapparater (Comprehensive Teacher Training Course, CTTC).

Du kan f.eks. undersøge, om instruktøren opfylder følgende punkter:

1. Instruktøren skal have en anerkendt uddannelse – læs mere her om anerkendte uddannelser.
  2. Instruktøren skal have fuldført uddannelsen til enten Matwork og/eller Comprehensive Teacher Training Course og kunne fremvise et gyldigt certifikat.
  3. Instruktøren deltager løbende i videreuddannelse og har certifikat herpå.

Derudover anbefaler vi dig at finde et studie, hvor du kan lide at være, og som passer til dig. Der findes mange forskellige studier, og der kan være stor forskel på den enkelte instruktørs undervisningsstil, selvom der undervises inden for den samme Pilatesretning. Derfor anbefaler vi, at du prøver dig frem og finder et sted, hvor kemien passer.

PFD har opstillet en række etiske retningslinier for instruktører, som du kan læse her.